Alcoguard bygger på bränslecellsteknik. Innan bilen startas blåser föraren i en trådlös handenhet, stor som en fjärrkontroll. Utandningsprovet analyseras i handenheten som sedan skickar svaret via en radiosignal till bilens elektroniska styrsystem. Om alkoholhalten i utandningsluften överstiger 0,2 promille startar inte bilen. Volvo hävdar att systemet inte går att lura tack vare avancerad sensorteknik.
- Tekniken är dyrare men ger också klart bättre mätresultat. Till skillnad från exempelvis halvledare, reagerar bränslecellerna endast på etanol och inget annat. I bränslecellen passerar etanolmolekylerna ett känsligt membran och en ström genereras. Därefter mäts strömstyrkan. En högre strömstyrka innebär mer alkohol i utandningsluften, förklarar David Nilsson, projektledare för Alcoguard på Volvo Personvagnar i ett pressmeddelande.
Redan i början av 2008 kommer Alcoguard att finnas som tillval till Volvo S80, V70 och XC70. Innan sommaren kommer den också till de mindre bilmodellerna.
Sverige är i dag den största marknaden för alkolås, men Volvo Personvagnar kommer även att erbjuda systemet i övriga Europa och USA.