Nu kan det dock lossna. Ett avtal mellan Ericsson och Ippis skapare, In View AB, öppnar dörren för globalt genombrott. Ericsson åtar sig nu att introducera Ippi för sina kunder över hela världen, i samarbete med In View.
- Det ger oss tillgång till ett fantastiskt globalt marknadsföringsnätverk, säger In Views vd Mats Segerström i ett pressmeddelande.
Avtalet sluter på sätt och vis en cirkel - Segerström och Kjell Lindén, de två grundarna av In View, hoppade av från Ericsson Business Innovation 2003 i akt och mening att kommersialisera sin idé. Att man nu fått stöd från sin tidigare arbetsgivare tyder på styrka i både produkten och bolaget.
Ippi ser ut som en rejäl fjärrkontroll och kopplas till tv:ns scart-uttag. Varje ippi har ett eget mobilabonnemang och en epostadress. Poängen är att meddelanden, bilder och filmer som skickas som sms eller mms kan visas på tv:n, med betydligt bättre bild- och ljudupplevelse som följd. För Ericsson och dess kunder är det förstås också en viktig poäng att produkten genererar mer trafik i mobilnäten.
Ippi, döpt efter den förste maratonlöparen Pheidippides, nominerades bland de mest innovativa nya teknikerna på Global Mobile Awards i februari.