Av de tjugo valde alltså juryn ut Midsummer, som gör tunnfilmssolceller utifrån teknik hämtad från tillverkning av CD- och DVD-skivor samt LCD-displayer. Poängen är att produktionskostnaden blir låg, och därmed blir även priset per watt lågt jämfört med andra alternativ. Produktionen ska komma igång nästa år.
Företaget behöver ingen extern finansiering för stunden, men vd Sven Lindström såg i stället evenemanget i Kista som en god möjlighet att knyta kontakter. Någon utmärkelse var han dock inte beredd på.
- Totalt oväntat och samtidigt fantastiskt roligt. USA kommer att bli en av de största marknaderna för solceller. Att då utses till det främsta företaget bland alla dessa andra betyder mycket, säger han.
I juryn satt förutom ambassadör Wood även Innovationsbrons vd Peter Strömbäck och Magnus Rehn som är affärscoach på Sting, Stockholm Innovation and Growth. Förutom ära fick Midsummer 50 000 kronor.
Evenemanget organiserades av Sting i samarbete med USAs ambassad, Svenska Riskkapitalföreningen, Invest in Sweden Agency samt Stockholms stad.