Taiwanesiska HTC är kanske mest känt som underleverantör och kontraktstillverkare av mobiltelefoner och annan bärbar utrustning. Men sedan två år tillbaka säljer man även mobiler under eget varumärke. Och företaget är uppe och nosar på tredjeplatsen på Europamarknaden för smartmobiler, enligt den Taiwanbaserade nyhets- och exportbyrån China Economic News Service.
Under andra kvartalet i år nådde HTC för första gången tredjeplatsen under ett enskilt kvartal, med 7 procents marknadsandel. Paradmodellen HTC Diamond har sålts i över en miljon exemplar sedan introduktionen i maj, varav över 880 000 i Europa under andra kvartalet i år.
Nokia är överlägsen ledare i Europa, med 71,2 procent eller 8,95 miljoner sålda smartmobiler under andra kvartalet enligt analyshuset Canalys. RIM, som gör Blackberry, ligger tvåa med 7,2 procent.
Hur andelarna fördelar sig på helåret återstår förstås att se. Apples Iphone 3G lanserades till exempel för sent för att göra avtryck under andra kvartalet.
Oavsett hur det går för de egna modellerna så kan HTC få draghjälp av Sony Ericssons X1, eller Xperia (länk), som börjar säljas under fjärde kvartalet, tillverkad av just HTC. Lika viktig är modellen Palm Treo Pro, som bolaget också tillverkar, och en Androidbaserad mobil man gör åt T-Mobile. Och även om dessa mobiler inte gynnar HTC direkt i varumärkesstatistiken så tjänar man säkert pengar på dem.