JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
söndag 27 september 2020 VECKA 39
Att komplettera krutladdningen i bältessträckaren med en elektrisk motor ger inte bara bättre komfort, det öppnar också för helt nya möjligheter som att varna bilföraren genom att vibrera med bältet.

Redan idag får den som köper en BMW i 7-serien eller några av Mercedes dyrare modeller de nya bältesträckarna från Autoliv där krutladdningen kompletterats med en elmotor.

– När man stampar på bromsen spänns bältet åt av elmotorn och det är även kopplat till radarn på Mercedes S-klass, säger Henrik Kaar som är biträdande informationschef på Autoliv.

Elmotorn i bältessträckaren öppnar upp för en rad nya funktioner som biltillverkarna kan införa efter hand. Möjligheter som Autoliv pekar ut är att till exempel varna föraren genom att vibrera med bältet men också att spänna åt det när vägen är kurvig.

Men skulle en olycka vara framme dras bältet åt ändå hårdare av den krutladdning som också finns i bältets försträckare. Beslutet att göra det kommer från den centralenhet som finns i bilen och som också styr utlösningen av krockkuddarna.

– Bältena tar upp den största delen av kraften vid en krock, upp till 70 procent och sedan hjälper krockkuddarna till att lindra skadan, säger Henrik Kaar.

I Europa har över 95 procent av alla nya bilar bältesförsträckare. Siffran är betydligt lägre för Indien och Kina medan USA är på god väg att komma ikapp Europa.
MER LÄSNING:
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)