Redan idag får den som köper en BMW i 7-serien eller några av Mercedes dyrare modeller de nya bältesträckarna från Autoliv där krutladdningen kompletterats med en elmotor.
– När man stampar på bromsen spänns bältet åt av elmotorn och det är även kopplat till radarn på Mercedes S-klass, säger Henrik Kaar som är biträdande informationschef på Autoliv.
Elmotorn i bältessträckaren öppnar upp för en rad nya funktioner som biltillverkarna kan införa efter hand. Möjligheter som Autoliv pekar ut är att till exempel varna föraren genom att vibrera med bältet men också att spänna åt det när vägen är kurvig.
Men skulle en olycka vara framme dras bältet åt ändå hårdare av den krutladdning som också finns i bältets försträckare. Beslutet att göra det kommer från den centralenhet som finns i bilen och som också styr utlösningen av krockkuddarna.
– Bältena tar upp den största delen av kraften vid en krock, upp till 70 procent och sedan hjälper krockkuddarna till att lindra skadan, säger Henrik Kaar.
I Europa har över 95 procent av alla nya bilar bältesförsträckare. Siffran är betydligt lägre för Indien och Kina medan USA är på god väg att komma ikapp Europa.