- Vi måste börja analysera produkter där vi genererar högre marginaler och eliminera de modeller där vi har lägre marginaler, säger han i intervjun.
Det innebär en tydlig kursändring för Sony Ericsson, som efter ett par riktigt bra år var bland de första elektronikföretag att visa kristecken med anställningsstopp i våras och en rysarkvartalsrapport i somras. Att man ändå lyckades behålla tredjeplatsen på världsmarknaden efter Nokia och Samsung berodde mer på att de andra konkurrenterna, LG och Motorola, hade ännu mer problem, något som även Komiyama erkänner.
- Men jag skulle vilja att vi blir nummer tre av egen kraft under 2011, säger han.
Kursändringen kommer efter en stor genomgång av produktstrategi och organisation, och siktet är nu inställt på de generationer som ska nå marknaden 2010. Vad de ska innehålla, hur de ska se ut och vilka funktioner de får är inget som avslöjas i intervjun. Komiyama vidhåller dock vikten av att forskning och produktutveckling får resurser på hög nivå även i en krympande marknad.
För 2009 tror han att hela mobilmarknaden backar med 5-6 procent, men att Sony Ericsson behåller sin marknadsandel kring 8 procent.
- När det kommer ett skyfall måste man söka skydd. När du hittat ett skydd kan du börja förbereda dig för bättre tider, citeras han av Reuters.