Nokia tappade 12 procent, medan Motorola snudd på halverade sin försäljning, ner 48 procent.
Sony Ericssons tapp på drygt 40 procent gör att företaget nu är klart minst av de fem stora. Marknadsandelen på 4,7 procent kan jämföras med 7,5 procent motsvarande kvartal i fjol, då man var nästan lika stor som LG. På bara ett år har LG blivit dubbelt så stort på marknaden som Sony Ericsson - under andra kvartalet sålde koreanerna 30,5 miljoner mobiler medan Sony Ericsson som sagt stannade på 13,5 miljoner.
– Sony Ericsson har missat att ta vara på nyckeltrender som qwerty-tangentbord för sms och e-post, internetläsning och navigation, konstaterar Gartner som menar att Sony Ericssons produktportfölj överlag inte är konkurrenskraftig nog.
Ljusare marknad råder för så kallade smartmobiler (smartphones). Försäljningen där ökade med 27 procent under kvartalet jämfört med motsvarande kvartal i fjol, till totalt 41 miljoner enheter. Var sjunde mobil som säljs idag är alltså en smartmobil.
Trots framgångarna för Apples Iphone konstaterar Gartner att Apple bara ligger på tredje plats i smartmobilligan, med 13 procents marknadsandel. Nokia dominerar även här, med en marknadsandel på 45 procent, medan RIM och dess Blackberry tar andraplatsen, med 19 procents andel. Apple kan dock trösta sig med snabbast tillväxt - i fjol hade företaget bara 3 procents marknadsandel.