Att det råder stor osäkerhet om vilken batteriteknik som lämpar sig bäst för ändamålet visas av bidragen. Nio företag, var och en med sin egen teknik, har fått anslag på mellan 32,5 och 299 miljoner dollar. Johnson Controls, som fick mest pengar, satsar på nickel-kobolt-metallceller. Konkurrenten A123 Systems, som står GM nära, får pengar för tillverkning av battericeller där katoden är jord av nanojärnfosfat.
Andra teknikslag som lyckats få anslag är maganoxidkatoder, grafit-litium-jonbatterier, litium-jon-polymer celler och konventionella litium-jonceller. Men bidrag utgick även tillverkare av vanliga blybatterier, må vara med avancerade elektroder och tillbehör som superkondensatorer.
Totalt gick 1,2 miljarder dollar till företag som ämnar dra igång batteriproduktion av något slag. Därtill gick 235 miljoner dollar till företag inom produktionsutrustning till batteriproducenterna.
Omkring en halv miljard dollar gick också till företag som ska ta fram bättre batteridrivna motorer. Här återfinns flera av de stora amerikanska bilföretagen, som General Motors, Ford och Delphi. Även några renodlade elektronikföretag fick en släng av denna slev, som Kemet som fick 15 miljoner dollar för utveckling och produktion av vissa typer av kapacitanser.
Ett tiotal universitet fick därtill mellan 0,5 och 5 miljoner dollar för olika forskningsändamål.
Hela listan kan laddas ned här (länk).