I siffror kan noteras att Sony Ericsson sålde 13,1 miljoner mobiler under tredje kvartalet i år. Kanadensiska RIM, som gör de i Nordamerika så populära Blackberryterminalerna, sålde 10,1 miljoner. Och RIM ligger åtta på marknaden. Sexa och sjua är numera de kinesiska telekomjättarna Huawei och ZTE, enligt en rapport från analyshuset ABI Research.
Exakt hur många mobiler de kinesiska bolagen sålde under tredje kvartalet vill inte ABI berätta. Men det rör sig alltså om mer än 10 miljoner, i Huaweis fall troligen närmare 12 miljoner. Och då är bara mobiler som säljs under eget namn inräknade - såväl Huawei som ZTE gör många mobiler som säljs under andra varumärken, exempelvis operatörernas.
Det mest imponerande med Huawei är dess tillväxt. På mobilsidan har man mer än fördubblat sin försäljning sedan i fjol - ökningen anges av ABI till 235 procent det senaste året och 189 procent det senaste kvartalet. Företaget har också ambitioner att få fotfäste i USA med en Androidmodell.
Även ZTE växer, om än inte i samma takt. Ökningen det senaste året var 33 procent. ZTEs fokus är lågkostnadsmobiler - man har produktion i 50 länder i Asien, Afrika och Latinamerika. Men man gör även smartmobiler som haft viss framgång i USA.
På nionde plats lurar ytterligare en tungviktare, Apple, vars Iphone knappast undgått någon. Volymerna globalt är ännu inte i nivå med de fem stora, men få om någon tjänar mer pengar per mobil.
Så om inget radikalt händer med Sony Ericsson, idag jämte Motorola strykpojke i mobilklassen, så hänger femteplatsen på världsmarknaden mycket löst.