Snabbast växande är dock taiwanesiska Mediatek, som ökade sin försäljning med nära en miljard dollar ifjol till 3,5 miljarder dollar.
Överlag dominerar USA denna nisch, med Taiwan som god tvåa. Av de 25 största kommer 17 från USA, 6 från Taiwan och bara ett vardera från Europa och Japan. Europas bidrag - Bluetoothspecialisten CSR - har halkat ner tre placeringar jämfört med fjolårets lista och ligger nu på en 15:e plats.
Under de senaste tio åren har den fabrikslösa nischen vuxit betydligt kraftigare än sina traditionella fabriksägande kollegor. Snittillväxten per år har legat på 15 procent, jämfört med 2 procent för fabriksägarna. Nischen står nu för 23 procent av halvledarförsäljningen globalt, och väntas enligt IC Insights ta ännu mer mark, upp till 27 procent. Flera stora halvledartillverkare, exempelvis LSI, Agere och IDT, har långt gångna planer på att avveckla sin egen tillverkning för att i stället köpa produktionstjänsterna från foundries.
Ifjol backade förvisso även denna nisch, de tio största AMD undanräknat minskade sin försäljning med 4 procent. Halvledarmarknaden som helhet backade dock betydligt mer, 11 procent.