Tretton av världens vassaste halvledarbolag var alltså där, trots det var det tunnsått med besökare.
– Mässan är kanon ordnad. Den är luftig och bra. Branschen är samlad. Det som saknas är kunderna. Vad vill de ha för att komma?
Det frågade sig Lars Hallberg på Intel, och även alla andra halvledarföretag som Elektroniktidningen talat med under mässan.
Något nytt måste till menade flera, kanske i mindre format under färre dagar. Någon nämnde att alla kanske borde vara mera aktiva innan mässan och boka upp kundbesök på mässgolvet. Andra påstår att de faktiskt bjudit in över tusen utvalda kunder till eventet.
Klart var dock att halvledargänget gillar att verka i samlad tropp, med värsta konkurrenterna runt hörnet.
– Ja, konceptet har varit väldigt bra. Vi står tätt och drar folk åt varandra. Jag tycker att det har varit värt att ställa ut, även om det kunnat vara fler besökare. Det har varit ganska hög kvalitet på besöken som varit, menade Marcus Wahlund, på Linear Technology.
I första hand var det små och medelstora företag som höll utställarna varma och räddade besöksstatistiken. Även uppstartsföretag tog chansen att knyta kontakt med de stora halvledarbolagen. Dessa företag kan annars ha svårt att få uppmärksamhet.
– Men på en mässa är det lätta att ta kontakt. Vi har träffat en hel del och knutit bra kontakter, konstaterade Christian Stahnke på Analog Devices.