Samtidigt menar Isuppli att det finns enorma möjligheter till tillväxt inom just detta område under de närmaste åren. Den globala försäljningen förväntas öka från 22,4 miljarder dollar i fjol till hela 40,8 miljarder dollar år 2014. Redan i år väntas försäljningen nå 29,4 miljoner dollar, vilket är 31 procent bättre än i fjol.
Benar man upp försäljningen kvartalsvis visar det sig att intäkterna mellan sista kvartalet i fjol och det första i år ökat med 3 procent till 6,9 miljarder dollar, medan den förväntade ökningen mellan årets första och andra kvartal ligger på över 7 procent - allt enligt Isuppli. Det är framförallt konsumentelektronik, trådlös kommunikation och databehandling som står för uppsvinget, hävdar analysföretaget.
Apples design-win i kombination med en starkt växande marknad är som klippt och skuret för att en halvledarjätte som Samsung ska återknyta kontakten med power management. Under sent 1990-tal drog sig Samsung ur denna marknad, även om företaget genom åren har upprätthållit en del av verksamheten för internt bruk.
I ett första skede väntas Samsung utveckla kretsar för spänningsreglering i datorer, LDC-tv och mobiltelefoner. Det innebär att koreanen tar upp kampen om marknadsandelar med dagens amerikanska ledargestalter, då i första hand Texas Instruments, National Semiconductor, Maxim Integrated Products och Linear Technology.
– Samsungs design-win i iPad väntas ge intäkter motsvarande 9 miljoner dollar i år och dubbelt upp nästa år. Och det är bara början, konstaterar Marijana Vukocevic.