Företagsledningen skyller de dåliga siffrorna på att man är mitt uppe i en generationsväxling i produktportföljen, men erkänner samtidigt att försäljningen blev sämre än väntat i Asien.
Nu tror dock vd Gilles Delfassy att botten är nådd. För nästa kvartal spås en svag försäljningsökning, och på lång sikt är förhoppningarna stora.
– Vi uppmuntras av framstegen för vår nya portfölj hos våra kunder. Vår plattformsfamilj för smartmobiler har nått "design wins" för flera modeller hos fyra kunder. Vi är övertygade om att vi är på rätt spår och fast beslutna att genomföra den process vi påbörjat, säger Delfassy i ett pressmeddelande.
Vilka kunderna är vill han inte avslöja. Däremot berättar företaget att Samsung valt dess Edge-plattform E4908 för moderna lågprismobiler med pekskärm i serien Champ, och att Nokia gjort flera beställningar av såväl HSPA+ och LTE-modem som för plattformen U8500.
Företaget har också ingått ett nytt samarbete med franska Sagem – de två ska tillsammans ta fram en bakåtkompatibel LTE-dongel som ska finnas på marknaden redan i år. Denna dongel ska förutom LTE även klara HSPA+, 3G och GSM, i datatakter upp till 100 Mbit/s i nedlänken för LTE och 21 Mbit/s för HSPA+.
Det gäller dock för ST-Ericsson att uppgången inte dröjer alltför länge. Företaget hade vid kvartalsslutet bara 43 miljoner dollar kvar i kassan. Sedan bolaget kom igång i februari 2009 har varje kvartal gått med förlust - totalt har dessa förluster nått över 600 miljoner dollar. Sannolikt krävs nytt kapital, och frågan är hur stort tålamod ägarna ST och Ericsson egentligen har.