Tittaren ska uppleva ett tv-program likadant oavsett om hon ser det på en tv-skärm, som webb-tv eller som mobil-tv. På köpet kan operatörens kostnader sänkas. För den lösningen fick Ericsson utmärkelsen "Best Multiscreen TV Solution Award" på mässan IP&TV World Forum.
Om både tittare och tv-operatör ska hållas på gott humör så krävs enhetlig tittarupplevelse oavsett skärm samtidigt som kostnaderna hålls låga och affärsmöjligheterna utökas. Med den filosofin har Ericsson tagit fram sin "Multiscreen TV", en lösning som igår fick den prestigefyllda utmärkelsen "Best Multiscreen TV Solution Award" vid en ceremoni på muséet Madame Tussauds i London.
Att ett tv-inslag ser likadant ut oavsett skärm och utsändningsmetod - på tv:n i vardagsrummet, via webben eller i mobilen - innebär ett maktskifte till operatörernas fördel. Skillnaden är inte bara kosmetisk, den ger också operatören möjlighet till reklamstyrning och nya affärsmodeller. På köpet sänks kostnaderna för operatören jämfört med dagens situation, uppger Ericsson.
Totalt belönades elva vinnare av IP&TV Industry Awards. Hela listan finns här (länk).