JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Scania och KTH tävlar om smartast lastbil

Scania och KTH tävlar om smartast lastbil

Scoop är namnet på ett projekt där Scania och KTH tillsammans utvecklar ett trådlöst nätverkssystem som gör att lastbilar kan kommunicera med varandra i realtid. I helgen sätts det svenskutvecklade systemet på prov i Holland.
I helgen – den 14 och 15 maj – är det premiär för tävlingen Grand Cooperative Driving Challenge (GCDC) (se länk) i holländska Helmond. Tanken är att utmana fordonstillverkare att utveckla system som gör att tunga fordon kan kommunicera med varandra och omgivningen för att på så sätt spara energi genom att undvika onödiga inbromsningar.

Scanias och KTH:s system tävlar mot tio andra system utvecklade av bland andra Fiat, Volvo, Volkswagen, Audi, Mazda, Ford och DAF. Fordonen mäter position och hastighet med GPS. Gas och broms regleras via systemet, medan föraren enbart styr i sidled.

Vid själva tävlingen startar fordonen i två grupper. Den ena står vid ett rödljus, den andra är placerad en bit bakom. Den bakre gruppen startar först, accelererar och närmar sig den främre. Genom trådlös kommunikation ska de hitta varandra och bilda en konvoj som åker ut på landsvägen där de gasar, bromsar och testar hur bra de kan hålla avstånden.



– Målet är att mäta hur vi kan utnyttja och använda informationen på ett bra sätt, förklarar Jonas Mårtensson, projektledare för Scoop och forskare i reglerteknik på KTH i ett pressmeddelande.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)