Försämringen påverkar förstås även marginalerna, som även de blir "substantiellt lägre" än tidigare angivits. Tidigare trodde företaget på mellan 6 och 9 procents vinst på sista raden – nu ligger prognosen på ett nollresultat.
Företaget uttrycker orsaken till den försämrade försäljningen på flera sätt, exempelvis "konkurrensdynamiken och marknadstrenderna över ett flertal priskategorier, i synnerhet i Kina och Europa", "ett produktmixskifte mot enheter med lägre försäljningspris och lägre bruttomarginaler", och inte minst "pristaktik av Nokia och vissa konkurrenter". Men i sak betyder dessa meningar detsamma – lägre försäljning och till sämre priser.
Nokia anger också att visibiliteten in i framtiden är dålig, och vill därför inte komma med någon helårsprognos. De tidigare förutsägelserna om att tredje kvartalet skulle bli i paritet med fjolårets tredje kvartal och att fjärde kvartalet skulle innebära ett visst uppsving är alltså inte längre giltiga, skriver företaget.
Vd Stephen Elop kan bara konstatera att strategiska förändringar är svåra, och att förändringstakten måste ökas.
– Vi är än mer övertygade om att vi kommer att leverera vår första Nokiaprodukt med Windows Phone under fjärde kvartalet 2011, säger han i pressmeddelandet.