– Pilotprojektet blev mycket lyckat. En majoritet av gästerna uppgav att tjänsten gjort deras vistelse behagligare. Resultaten visar att mobila nycklar för att öppna alla typer av dörrar kommer att bli ett av de populäraste användningsområdena för NFC, säger Daniel Berg på Assa Abloy i ett pressmeddelande.
Gästerna, som övernattade ofta på hotellet, ville gärna ha fler funktioner kopplade till sina NFC-mobiler enligt den enkät de svarade på efter försöket. Exempelvis ville de kunna betala mat och dryck, få information om hotellet och närområdet, och om kollektivtrafiken.
För hotellet finns också fördelar.
– Vi kan knyta starkare band till våra gäster genom att skicka information om erbjudanden och evenemang. Enkäten visar att över hälften ställer sig positiva till att få information om hotellerbjudanden via tjänsten, säger Marcus Majewski, chef för hotell Clarion.
Förutom Clarion och Assa Abloy deltog även Teliasonera, Vingcard och Giesecke & Devrient i pilotprojektet.