En grupp forskare vid Carlos III-universitetet i Madrid har nu kommit på hur man ska förbättra precision med mellan 50 och 90 procent genom att kombinera en vanlig gps-navigator med en billig tröghetsnavigator IMU, Inertial Measurement Unit.
IMU-enheten innehåller en treaxlad accelerometer och ett treaxlat gyro som mäter förändringar i bilens hastighet och position.
Dessa data bearbetas i en dator där en algoritm eliminerar avvikelser som orsakas av minskad styrka i de satellitsignaler som tas emot av gps-navigatorn. Forskarna hävdar att de kommit ned till avvikelser på bara 1-2 meter i stadsmiljö.
Den prototyp som forskarna byggt och under en längre tid testat på Madrids gator sägs vara så pass färdigutvecklad att den enkelt kan installeras i vilken typ av fordon som helst.
Nästa steg är att bygga in tekniken i smarta mobiler genom att använda de sensorer som redan finns i de moderna mobilerna - accelerometer, gyro och magnetometer tillsammans med gps, kamera, wifi, Bluetooth och gsm-kommunikation.
- Vi ska nu börja arbetet med att integrera all data från mobilens sensorer så att vi får samma resultat som i vår bilprototyp - men till en mycket lägre kostnad eftersom mobilen är något som alla bär med sig, säger forskaren Enrique Marti i ett pressmeddelande. (länk till pressmeddelandet).