Det är samma Geely som tog över Volvo Cars från Ford och som också köpt den brittiska taxibiltillverkaren Manganese Bronze.
Fisker Automotive, grundat den danske bilkonstruktören Henrik Fisker, har haft ekonomiska problem under en längre tid.
Först försenades lanseringen av seriehybridbilen Fisker Karma, sedan fick man problem med batterierna från batteriföretaget A123 och strax därefter gick A123 i konkurs.
Sedan i höstas har produktionen av Fisker Karma, som tillverkas av Valmet Automotive i Finland, stått stilla.
Batteriföretaget A123 har sålts till det kinesiska företaget Wanxiang Group, men det är oklart när företaget kan börja leverera batterier till Fisker Karma igen.
Fisker Karma är en seriehybrid som kan köra 80 kilometer ren eldrift med ett litiumjonbatteri på 20 kWh. Bilen drivs av två elmotorer på 150 kW.
När batteriladdningen blir för låg startar en bensinmotor på 190 kW som laddar batterierna, som driver elmotorerna.
Prislappen för en Karma ligger runt en miljon kronor.
Läs undertecknad reporters reportage "Lyxbil för miljömuppar".
Läs Elektroniktidningens artikel om hur amerikanska batteriföretag blivit kinesiska. (länk)