Scania och Siemens först med eldrivna lastbilar
Sverige kan bli först i världen med att köra eldrivna lastbilar på motorvägar med luftledningar . Det kan bli resultatet av det nya samarbetet mellan svenska Scania och tyska Siemens.Siemens har försett en fyra kilometer lång testbana på ett flygfält utanför Berlin med luftledningar och byggt om två tunga lastbilar från Mercedes Benz och Daimler till dieselelektrisk hybriddrift med elmotorer som driver hjulen och en dieselmotor som driver en generator som förser motorerna med ström när man inte kommer åt luftledningarna.
Svårigheten har varit att ta fram en strömavtagare, en pantograf, som sitter på lastbilens tak och som kan kopplas ur och på i höga farter, till exempel vid omkörning.
För att gå vidare med projektet har Siemens sökt kontakt med Scania som ligger långt framme i arbetet med att utveckla elhybridfordon och bygga en elektrisk drivlina i sina bussar och lastbilar.
Nu har de båda företagen gått in i ett partnerskap för att vidareutveckla tekniken och ta fram ellastbilar för kommersiellt bruk.
– Samarbetet innebär att Sverige kan bli först med eldrivna lastfordon och elvägar för kommersiellt bruk, skriver Scania och Siemens i ett gemensamt pressmeddelande.
I Sverige beställde Energimyndigheten redan för ett par år sedan ett förslag till elektrifiering av tunga transporter av konsortiet Svenska Elvägar där bland andra elprofessorn Harry Frank ingår.
Då kände ingen till att Siemens höll på med samma sak. Men medan projektet Svenska Elvägar i praktiken bara är ett koncept på papperet har Siemens satsat stora pengar på att utveckla och testa tekniken på riktigt.
– Vi visste inget om Siemensprojektet. Men nu är vi bara glada över att Siemens har gjort det jobb som vi av ekonomiska skäl inte hade möjlighet att göra, sa Harry Frank för ett år sedan när Siemens offentliggjorde projektet E-Highway.
Se Siemens film om testerna på den fyra kilometer långa elektrifierade vägen i Berlin. (Länk)
Se Siemens beskrivning av projektet E-Highway. (Länk)