JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
Trots en svajig strategi när det gäller närvaron i Sverige har försäljningen ökat de senaste två åren medan den globala test- och mätmarknaden backat något. Och än bättre ska det bli framöver, nya produkter finns i pipeline och den nya distributionspartnern Nortelco satsar friskt.
– Under fjolåret minskade den globala marknaden med ett ensiffrigt tal. Vi backade ungefär lika mycket som konkurrenterna, med ett ensiffrigt tal, säger Emanuela Speranza som är ansvarig för Tektronix verksamhet i bland annat Europa och Indien.

Det blev andra året på raken som Tektronix backade något.

– Sverige tillhör undantagen, här växte vi.

Det finns enligt Emanuela Speranza ingen enskild förklaring till att Sverige gått bra. Framgången hänger istället samman med alla tre försäljningskanalerna lyckats väl, det vill säga katalogdistributörerna, den lokala test- och mätdistributören liksom direktförsäljningen till nyckelkunderna.

– Fredrik Nordwall har ansvar både för de stora kontona och för de olika distributionskanalerna. Det är viktigt att alla jobbar ihop för att man ska lyckas.

Tektronix ägs av investmentbolaget Danaher där även Keithley och Fluke ingår. Totalt omsatte Danahers test- och mätdivision knappt 3,4 miljarder dollar vilket är i paritet med Agilents test- och mätdivision.

Test- och mätmarknaden kan beskrivas som en pyramid där de billigaste instrumenten utgör den breda basen både vad gäller antalet sålda enheter men också räknat i pengar. I Sverige säljs den här typen av instrument via Elfa, Farnell och RS Componets.

– Det långsiktiga jobb som Elfa lagt ned har betytt jättemycket för oss, särskilt de två senaste åren har försäljningen lyft, säger Emanuela Speranza.

Om man höjer sig en nivå finns specialistdistributörerna där Tektronix lite överraskande bytte från Caltech till Nortelco vid årsskiftet.

– Caltech gjorde ett bra jobb men Nortelco har dels en Skandinavisk närvaro och så har de ambitiösa, långsiktiga planer som ligger i linje med våra.

Tilläggas kan att Nortelco också har bättre möjlighet att matcha Testhouse Nordic som bygger verksamheten kring konkurrenten Agilents instrument men precis som Nortelco har ett antal kompletterande agenturer.

– Det finns alltid områden som växer, är man fokuserad hittar man dem.

Men allt handlar inte om nya produkter och säljkanaler. Kanske lika viktigt är att kunna erbjuda service och kalibrering så att utvecklingsprojektet eller produktionslinan inte stannar om ett instrument går sönder.

– Vi har en tjänst där vi kan leverera ett ersättningsinstrument på 24 timmar. Det handlar inte om ett demoinstrument utan om ett kalibrerat instrument.

Tjänsten kostar såklart pengar men ska ses som en försäkring.

Tektronix har ett antal service och kalibreringscenter i Europa, två av de största finns i Köln och i Eindhoven.

– Kunderna kan komma till oss för alla sina instrument, vi servar och kalibrerar alla fabrikat. Vi kan också åka ut och göra arbetet på plats hos kunden.
MER LÄSNING:
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)