Han kan ladda elbilen på bara två timmar
Forskare på Chalmers har tagit fram en unik, integrerad motordrift- och batteriladdare för elbilar. De har lyckats förkorta laddningstiden från åtta till två timmar.Så här säger uppfinnaren Saeid Haghbin, doktor i kraftelektronik på Chalmers, hur man tänkte.
- Idealfallet är att ha en laddare som är effektiv nog att ladda en bil på 5-10 minuter men det skulle kosta över 600 000 kronor, vilket är dyrare än själva bilen. Frågan som vi ställde oss var hur vi kan minska storlek, vikt och pris på laddaren, säger han i ett pressmeddelande från Chalmers.
Eftersom den elektriska motorn och omriktaren inte används under laddningstiden tittade forskarna på möjligheterna att använda dem i laddningskretsen och bygga en integrerad motor- och batteriladdare för att öka laddningseffektiviteten till ett lägre pris.
- Istället för att använda en separat batteriladdare introducerade vi en ny idé kring elöverföring där motorn används som en roterande transformator. Transformatorn leder ström under rotation och laddar batteriet tillsammans med en omriktare, säger Saeid Haghbin.
Forskningen har finansierats av Svenskt hybridbilscentrum och har resulterat i doktorsavhandlingen "Integrated Motor Drives and Battery Charges for Electric or Plug-in-Hybrid Electric Vehicles" och ett svenskt och ett internationellt patent. (Länk till patentet)
Så här beskriver Saeid Hagbin sin modell av det integrerade drivsystemet med batteriladdare. Modellen visar en hybridbil som även har förbränningsmotor och bränsletank, men teknologin fungerar lika bra med en renodlad elbil.