EETimes hänvisar till en källa på Volvo Cars, som uppger att Siemens vill använda bilarna för vidareutveckling av elbilstekniken.
Siemens ingick för ett år sedan ett partnerskap med Volvo Cars om att utveckla elbilsproduktionen så att den på sikt blir kompatibel med den vanliga biltillverkningen.
Siemens har försett Volvo Cars med en starkare elmotor på 89 kW och en helt ny snabbladdare för växelström på 22 kW.
Den nya snabbladdaren laddar fullt på 1,5 timmar med trefas växelström. Enbart tio minuters snabbladdning ger 20 kilometer extra körning.
Den serie på 100 Volvo C30 Electric Generation II som nu börjar rulla ut från specialverkstaden blir den sista serien elbilar på C30-chassit. C30 slutade tillverkas i december förra året.
Om det blir en fortsättning med helektriska Volvobilar så blir det på något annat chassi, gissningsvis nya, lilla Volvo V40.
Volvo har byggt 310 C30 Electric av den första generationen, varav 250 exemplar leasats ut på treårskontrakt till företag och organisationer som varit villiga att betala en leasingavgift på 15 000 kronor i månaden i tre år och samtidigt åtagit sig att vara testpiloter och för körjournal.
De övriga 60 bilarna har använts inom Volvo för tester och utlåning till Volvoanställda.
Nu tycks det som att de nya bilarna inte går ut på leasing utan hamnar hos Siemens. I varje fall om man får tro EETimes.