JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Inte undra på att nätet måste byggas ut
Diagrammen i Ericssons Mobility Report säger mer än tusen ord. Det talas inte mer i mobilen än vad det gjordes för tio år sedan - trots att alla tycks gå med luren vid örat. Nej det är allt internetsurfande med smarta mobiler som ställer till det för mobiloperatörerna.
Ericsson ger kvartalsvis ut statistikluntan Ericsson Mobility Report. I dag blev den nya upplagan offentlig och nedladdningsbar.

Några av slutsatserna:

1. Uppskattningsvis 40 procent av alla mobiltelefoner som såldes under tredje kvartalet förra året vara så kallade smartphones, alltså internetuppkopplade mobiler som man kan ladda ned nya program (appar) på.

2. Den mobila datatrafiken fördubblades mellan tredje kvartalet 2011 och tredje kvartalet 2012 och väntas öka 12 gånger mellan 2012 och 2018. Orsaken är ökningen i videotrafik.

3. Antalet mobilabonnemang uppgick till 6,4 miljarder under första kvartalet 2013 och väntas öka till 9,3 miljarder till 2018.

4. Enbart under första kvartalet i år ökade antalet mobilabonnemang med 13 miljoner globalt.

Det är rörliga bilder som utgör den största delen av datatrafiken i mobilnätet och den väntas öka med 60 procent per de närmaste fem åren.

Den genomsnittliga videoanvändningen är 2,6 Gbyte per abonnent i vissa mobilnät, konstaterar Ericssons Mobility Report.

Men det är inte tunga filmnedladdningar som är signifikant för videotrafiken utan den kraftiga ökningen av sociala medier med bildnedladdning och små videosnuttar. I genomsnitt används sociala medier 85 minuter per dag i vissa nätverk.

I diagrammet nedan är gul stapel rösttrafik och röd datatrafik.

Ladda ned rapporten här.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)