När Ericsson och ST Microelectronics nu tagit tillbaka de delar som de en gång lade in i ST-Ericsson är det dags att fundera på var de ”tunna modemen” som Ericsson fick tillbaka kan hitta kunder. Analytikern Will Strauss, på Forward Concepts pekar ut Kina som huvudspår.
De ”tunna modemen” är i princip samma verksamhet som tidigare kallades Ericsson Mobile Platforms, EMP. Enhet var en ledande leverantör av basbands- och transceiverkretsar till GSM- och 3G-mobiler med framförallt Nokia och Sony-Ericsson som kunder. En av konkurrenterna på den tiden var Infineon som hösten 2010 sålde verksamheten till Intel.
Will Strauss uppger att Ericsson i fjol hade 11 procent av den kinesiska marknaden för modem till TD-SCDMA. För GSM/Edge var andelen 9 procent och för WCDMA/HSPA+ 2 procent.
När det gäller LTE har Ericsson ett slagkraftigt erbjudande med Thorplattformen som används av bland annat HTC, Samsung, Motorola, Panasonic och Sharp.
Will Strauss anser att Ericsson har en god möjlighet att sälja modem och rf-transceivers för LTE/TD-SCDMA till kinesiska smartmobiltillverkare vars produkter används i China Mobiles nät.