Zoe:s batteri har bakdörr
Renault kan stänga av laddningen av batteriet i elbilen Zoe om ägaren hamnar efter med avbetalningarna. Det framgår av en formulering i kontraktet för bilen.Paragrafen i kontraktet påpekades av en bilägare i somras, och nu får historien spridning i allmänmedia efter kritik från bland annat organisationen EFF (Electronic Frontier Foundation).
DRM-teknik (digital rights management) används idag bland annat för att spärra digitalmedia från att spelas upp, för att spärra bläckpatroner som inte tillhör tillverkaren från att användas, för att låsa mobiltelefoner till en viss operatör och för att förstöra stulna mobiler. Det här är första gången som DRM-teknik används som fjärrkontroll för att stänga av en bil.
EFF påpekar att DRM ger konsumenter allt mindre kontroll över produkter som de tror att de äger – ”man kan inte äga det om man inte kan laga det”, är ett slagord.
Användaren riskerar dessutom att produkten slutar fungera om tillverkaren går i konkurs – det har hänt för digitala media. Och så finns risk för tekniska fel och för att tekniken hackas i syfte att göra sabotage, exempelvis för att installera virus – också det har hänt digitala media.
I USA är det enligt lagen DMCA (Digital millennium copyright act) generellt olagligt att kringgå spärrar av detta slag. Och USA arbetar bakom kulisserna för att sprida detta förbud till fler länder via handelsavtal.