Laserdioder ger nytt ljus åt bilkörning
BMW blir först ut med det tyska belysningsföretaget Osrams nya, superskarpa laserdiod-teknik BMW:s nya plugin-sportbil i8. Även Audi samarbetar med Osram och väntas erbjud laserdioder i kommande Sport Quattro.För biltillverkarna innebär det att de kan göra strålkastarna mindre och blir friare i formgivningen av bilarna.
För bilförarna innebär det en väsentligt längre ljuskägla i helljuset.
De gamla halogenstrålkastarna gav 100 lux i helljusläge, de numera dominerande Xenonstrålkastarna ger 120 lux och de än så länge relativt ovanlig lysdiodstrålkastarna ger 180 lux.
Osrams nya laserdioder blir nästa dubbelt så kraftfulla och uppges ge 344 lux i helljusläge.
Det är till och med så att de ger 400 lux i originalversion men att BMW valt att dra ned på intensiteten för att inte reflexerna från vägmarkeringarna ska bli för skarpa.
De nya laserstrålkastarna uppges vara 30 procent mer energieffektiva än LED-strålkastare, som i sin tur är väsentligt mer energieffektiva än Xenonlampor och halogenlampor. Enligt BMW ger laserdioderna 170 lumen per watt.
BMW:s superdesignade plug-in-sportbil i8 börjar rulla på vägarna först i höst. Näst i tur att få det nya laserdiodljuset blir nya modellen av BMW 7-serien som kommer nästa år men som visas upp på bilmässan i Peking nu i april.
Och Audi har indikerat att man kommer att ha laserdioder i nästa modell i den nya Sport Quattro-modellen.
Osram presenterade nyheten om laserdioderna i höstas men nyheten om att det blir BMW i8 som blir pionjär kom häromdagen. (Länk)