JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. 45 gram med maximal frihet

45 gram med maximal frihet

Tobii lanserar en andra generation glasögon som registrerar och loggar allt som bäraren tittar på. Förutom att glasögonen blivit betydligt lättare, har de bättre upplösning och kan skicka information om ögonrörelser i realtid till en surfplatta.
Det har gått fyra år sedan Tobii lanserade de första glasögonen för ögonföljning så den nya generationen är både lättare (45 gram) och har bättre upplösning.

Glasögonen börjar säljs i oktober och levereras med olika analyspaket. Det enklaste kallat ”Live View” kostar 11 900 euro medan det mer omfattande premiumpaketet går på 24 900 euro. Det senare går också att köpa som ett 12-månaders abonnemang för 600 euro per månad.

Glasögonen kan användas för bland annat marknadsundersökningar i butiksmiljö, tester av användbarhet och psykologiforskning.

– Tobii Glasses 2 är diskreta och flexibla, plus har ett antal nya funktioner som öppnar upp en mängd nya forskningstillämpningar, eftersom tekniken nu är både mer lättanvänd och effektiv, säger Barbara Barclay, chef för Tobii North America, i ett pressmeddelande.

Det handlar om funktioner som ”live view”, ”True view” och flexibel datamappning.

”Live View” gör att man direkt ser vad personen som bär glasögonen tittar på medan han eller hon kan röra sig fritt i vilken miljö som helst. Ögondata överförs trådlöst och visas som en röd prick, till exempel på en surfplatta.

”True View” ger full HD med vidvinkel och fyra ögonkameror. I praktiken ger det användaren ett helt fritt synfält och gör det för första gången möjligt att få en högkvalitativ ”äkta bild” av vad deltagarna ser i stora blickvinklar, inklusive det perifera seendet.

Flexibel datamappning gör det enklare att bearbeta data från flera deltagare relaterat till specifika föremål i studiemiljön, som en butikshylla eller en mobiltelefon.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)