Formel 1-bilar och andra extrema racerbilar ställer invanda begrepp på huvudet. Visserligen har de betydligt mer elektronik än vanliga bilar, men elektroniken används inte för att underlätta körningen. Då skulle tävlingarna bli allt för tråkiga att titta på.
Fyra kor på huven Formel 1 har elva team med tjugotvå förare som kör nitton tävlingar i år • Ett F1-lopp är lite över 300 km eller maximalt två timmar • Nytt för 2014 är att bilen fått en hybridmotor med en mindre 1,6-liters V6:a med turbo. Den ger mellan 600 och 650 hästkrafter. Dessutom finns en elmotor som ger 161 hästkrafter. • Generatorn till F1-bilarna är handlindad. Människan är överlägsen maskinen när det gäller att linda koppartråden i rotorn så tätt som möjligt. En handlindad generator blir ungefär 1,5 kilo lättare. • Vingarna som sitter lite här och var på F1-bilar ger en nedåtriktad kraft motsvarande vikten hos fyra kor • Många av de sensorer som används under testerna inför varje F1-tävling plockas bort när det väl gäller. Varje gram har betydelse. • F1-cirkusen sponsrades länge av olika cigarettillverkare. Idag är logotyperna för Marlboro och West raderadefrån bilarna i McLarens museum. |
Förutom att utveckla och bygga F1-bilar till det egna stallet är McLaren underleverantör av elektroniksystem till alla bilar i de tre största racertävlingarna, det vill säga F1 plus amerikanska Indycar och Nascar.
– Man har standardiserat till en enda modell, men sedan kan de olika teamen lägga på egen mjukvara för vissa funktioner.
Precis som med allt annat i F1 är även elektroniken extrem. Styrenheten är nästan lika stor som en skokartong och innehåller ungefär 6 000 komponenter med 20 000 lödpunkter. De fyra processorerna kommer från Freescale som MacLaren samarbetat med i snart 15 år. Alla de drygt 120 sensorer som finns i bilen är kopplade till styrenheten.
– All applikationsprogramvara är modellbaserad och koden är automatgenererad. Vi började använda metoden redan 2003, ett par år före standardbilarna, säger Peter van Manen.
Nytt för i år är att F1-bilarna har hybridmotorer med energiåtervinning från bromsarna.
Energiåtervinning sker via motorns ordinarie generator plus en extra generator som drivs av turboaggregatets axel. Motorgeneratorn kan polvändas och blir då en elmotor med 161 hästkrafter som är kopplad till V6-motorns drivaxel. Elmotorn får användas 33 sekunder per varv. All värmeenergi får användas fritt. Förändringen har skapat en del teknisk strul för stallen men också sänkt bränsleförbrukningen med 33 procent.
– Och då hade vi redan världens mest effektiva förbränningsmotorer.
I fjol gick det åt 160 kilo per tävling, nu räcker det med 100 kilo.
För varje lopp bygger McLaren upp ett trådlöst datanät som täcker in tävlingsbanan. Det består av åtta till tio antenner som kopplas ihop med optisk fiber.
Varje tävlingsbil skickar data med 2 till 4 Mbit/s, totalt blir det runt 1,5 Gbyte per bil under ett lopp.
Data är tillgängliga i depån men lagras också i nätet för analys av allt från hur motorn mår till hur däcken slits. Sedan några säsonger är det inte längre tillåtet att ändra några inställningar när bilen är ute på banan men data ger såklart vägledning om vad som ska göras för att få bilen att gå snabbare.
– Det kan vara aerodynamiken, fjärdingen eller motorn.
Man ändrar mellan 5 och 10 procent av bilen varannan vecka. Efter en säsong är det bara 20 procent kvar av den ursprungliga bilen.
Låg bränsleförbrukning är kanske inte det första man tänker på när det gäller motortävlingar men både den extra vikten och tiden det tar att tanka har betydelse.
Det har lett till att den senaste upplagan av det klassiska 24-timmarsloppet på franska Le Mans vanns av en hybridbil med elektronik från McLaren. Det var Audis R18 e-tron med en sexcylindrig diesel som driver bakhjulen och en elmotor för framhjulen.
– Det spelar ingen roll om man tankar bensin eller diesel, man vinner tävlingen på minst antal depåstopp, säger Peter van Manen.
Att miljötänket slagit igenom även för racertävlingar visas inte minst av den nya elbilstävlingen kallad Formula E, som har premiär i september i Peking, Kina.
Till första säsongen står McLaren för hela drivlinan inklusive motor, batterier och styrenhet.
– Sen får vi konkurrens av andra leverantörer.
Tävlingsmomentet blir betydligt kortare än för andra racerbilstävlingar. Batteriet räcker inte till mer än 20 minuter körning.
Och då har man ändå energiåtervinning vid inbromsning. Varje team har två uppsättningar batterier så loppet kommer att vara över på 40 minuter.