Under augusti ökade antalet laddbara fordon i Sverige med 541, vilket är den näst högsta ökningen någonsin, rapporterar intresseorganisationen Power Circle. Totalt finns det därmed 6 355 elfordon varav 3 708 är laddhybrider, 1 805 är eldrivna personbilar, 710 är eldrivna lätta lastbilar och 132 stycken är eldrivna fyrhjuliga motorcyklar.
– Den starka utvecklingen bland de laddbara fordonen fortsätter, men utgången i valet och beslutsamheten hos de som tar makten efter 14:e september blir avgörande för den mer långsiktiga utvecklingen. Det ser också ut som om utbyggnaden av laddinfrastruktur börjar ta fart, ett bra exempel på det är Öresundskrafts ambitiösa satsning, säger organisationens vd Olle Johansson i ett pressmeddelande.
De senaste 12 månaderna har antalet laddbara fordon ökat med 137 procent, och hittills i år med 97 procent. Givet att det skyndsamt efter valet kommer besked om supermiljöbilspremiens framtid, spår Power Circle att beståndet vid årsskiftet kan uppgå till så mycket som 8 500 laddbara fordon.
De vanligaste elbilarna i Sverige är Nissan Leaf (739 stycken) och Renault Kangoo (618 stycken). Bland laddhybriderna är Mitsubishi Outlander (1 625 stycken) och Toyota Prius (986 stycken) vanligast.
De flesta laddbara fordonen ägs av juridiska personer (83 procent), vilket är en trend som håller i sig. Den vanligaste kontakten på fordonen är fortfarande Typ1 (70 procent), följt av Typ2 (24 procent).