– 2001 fanns vi knappt i Europa, det var då vi började titta utanför USA. Idag adderar vi 185 nya kunder per dag i Europa, säger Mark Burr-Lonnon som bland annat är ansvarig för Europa.
Globalt är Mouser på god väg att växa med 30 procent i år till över 900 miljoner dollar.
– Det är klart mer än marknaden som växer mellan 5 och 10 procent i år, lite beroende på hur man definierar den.
Europas betydelse för företaget kommer att fortsätta att växa. Att det förhåller sig så beror på att Mouser i första hand riktar sig till konstruktörer och tillverkare av prototyper, förserier liksom mindre volymer.
– Våra konkurrenter är RS, Farnell och Digi-Key, inte de som sysslar med stora volymer och logistiklösningar.
Alla komponenter skeppas från lagret som finns i USA, en timmes bilfärd från Dallas. Kunder i Europa får normalt leveranserna på två dagar.
– Lagerhållningen är A och O med vår inriktning. 2010 hade vi komponenter på lager för strax under under 100 miljoner dollar; idag ligger det på 309 miljoner dollar.
Att det vuxit beror dels på att Mouser ägs av investmentbolaget Berkshire Hathaway, som gör mycket långsiktiga investeringar, och dels på att företaget hela tiden adderar nya komponenter, särskilt halvledarkomponenter.
Idag finns det 560 000 olika komponenter i lager.