Företagets specialitet är att utnyttja vanlig diesel. Tidigare har det enbart varit möjligt att driva bränsleceller med metanol eller vätgas. Detta har gjort driften dyr och bränslet är dessutom svårt att få tag i.
Bolaget grundades år 2008 och ägs av Volvo, Fouriertransform, Midroc och Finindus. Tekniken har utvecklats under drygt 20 år.
PowerCell riktar sig inledningsvis mot telekomsektorn för drift av telekommaster i otillgängliga områden där 90 procent av huvud- och reservaggregat drivs med diesel. Andra tillämpningar finns inom transport bland annat för generering av elektricitet till stillastående lastbilar, som därigenom kan eliminera tomgångskörning.
Senare kan även elaggregat för hushåll och båtar, elhybridfordon och militära tillämpningar bli aktuella målmarknader, skriver Powercell i ett pressmeddelande.
Bränslecellsmarknaden för stationära elaggregat kan enligt Powercell komma att växa från 1,4 miljarder dollar i fjol till 40 miljarder dollar år 2022.
Detaljer om erbjudandet att teckna aktier offentliggörs inom kort.