Scania testar trådlös laddning av elbuss
I juni nästa år drar Scania och KTH igång ett pilotprojekt med induktiv laddning av en elhybridbuss i Södertälje. Projektet får 9,8 miljoner kronor i stöd av Energimyndigheten.– Huvudsyftet med fältprovet är att utvärdera tekniken i verklig drift. Att växla över från förbränningsmotorer till eldrift har en enorm potential. Fältprovet i Södertälje är ett första steg mot prov av helt elektrifierade vägar där elfordon tar upp energi från vägbanan, säger Nils-Gunnar Vågstedt, chef för hybridutveckling inom Scania.
Förutom den trådlösa induktionstekniken forskar Scania även inom andra tekniker för överföring av elenergi till fordon. Hit hör också upptagning av energi från elledningar i luften, via sladd eller via skenor.
– Våra kunder har olika behov och förutsättningar när det gäller att ställa om till mer hållbara transporter. Därför vill vi inte låsa upp oss till en teknik utan forskar kontinuerligt inom flera områden, säger Nils-Gunnar Vågstedt.
Projektet ingår i Scanias och KTH:s gemensamma forskningslabb ITRL, Integrated Transport Laboratory.
Energimyndigheten stöder projektet med 9,8 miljoner kronor. Övriga intressenter är Södertälje kommun, Stockholms läns landsting och Tom Tits, det tekniska upplevelsemuséet för barn och ungdomar.