JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Altera i Audis förarsäte

Det blir Alteras FPGA med två hårda Arm-kärnor som ska utgöra hårdvaran i Audis kommande ADAS-system kallat zFAS (zentrales Fahrerassistenzsteuergerät).
Audi har valt att satsa på ett centralt system för alla funktioner som ska underlätta bilkörningen i kommande generationer. ADAS-systemet kallas zFAS och ska hjälpa föraren med uppgifter som hålla sig i filen, titta i ”döda vinkeln” eller bromsa för undvika en kollision.

Förutom Alteras hårdvara är deterministisk kommunikation via Ethernet i form av lösningar från österrikiska TTTech en annan nyckelkomponent.

Att Audi valt en FPGA-lösning och inte en processer hänger samman med FPGA:ans förmåga att accelerera algoritmer på ett energieffektivt sätt. Dessutom är den enkel att programmera om, överkomlig i pris och har många programmerbara in- och utgångar.

Den FPGA som Audi valt är Cyclone V SoC, en FPGA som har två hårda Cortex A9 och som går att programmera med högnivåspråket OpenCL. Cyclone kan tyckas vara en ganska klen FPGA men den räcker uppenbarligen för uppgiften och är dessutom billigare än sina kraftfullare syskon Arria och Stratix.

Tilläggas kan att Cyclone dessutom finns i en fordonskvalificerad variant.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)