JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Blir elbilar ett bullerproblem?

Idag glider de fåtaliga elbilarna fram nästan ljudlöst så länge det handlar om lägre hastigheter men från 2019 kan det vara slut med tystnaden. Då måste alla eldrivna fordon som säljs vara utrustade med ett varningssystem som avger ljud vid lägre hastigheter. Beslutet kommer från EU-parlamentet och ska minska antalet olyckor.
Det blir upp till tillverkarna att utforma ljudet vilket innebär att man med stor sannolikhet kommer att kunna avgöra vilket märke eller till och med modell det är på fordonet.

I stadsmiljö och särskilt vid köbildning kan det här leda till en helt ny typ av oljud. För att ta reda på mer om hur det kan tänkas påverka vår miljö och inställning till elfordon har Interaktiva Institutet dragit igång ett tvåårigt forskningsprojekt där befintliga varningssystem (AVAS) ska studeras och utvärderas. Fyra ljudkoncept ska utvecklas och testas i flera olika simulerade trafiksituationer. Två av koncepten ska också testas i verkliga miljöer.

Förutom Interaktiva Institutet deltar Volvo Cars, Scania, Volvo Bussar, Luleå tekniska universitet, Transportstyrelsen, Boverket och Pite Energi.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)