JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
fredag 10 juli 2020 VECKA 28
För första gången ska Googles robotbilar provköras någon annanstans än på hemmaplan i Mountain View i Kalifornien. Den nyare modellen Koala rullas ut i Austin Texas. Där är rödljusen horisontella vilket är en av flera utmaningar.
Koala – den lilla äggformade modellen – är van vid vertikala trafikljus. En annan prövning blir annorlunda påfarter till motorvägarna från parallellvägar, som dessutom används för att ge motorvägarna färre filer.

Austin har ett hjortproblem på vägarna, men sådana tror sig Koala vara bra på att upptäcka och skilja från exempelvis brevlådor.

I Mountain View har Googles bilar rullat sedan 2009 och trafikanterna är vana. Nu är det Austinbornas tur att får stifta bekantskap med denna nya typ av förare. Austin valdes bland annat för att det har bra väder och att det dessutom redan finns ett Googlekontor på plats, för bredbandssatsningen Fiber.

Sex stycken Lexus RX450h SUV-modeller skickades som förtrupp och har kartlagt Austins vägar sedan i somras för de centimeternoggranna 3D-kartor som robotbilar kräver.

Texas har till skillnad från Kalifornien ännu ingen lagstiftning kring robotbilar. Google har haft möten med trafikmyndigheten i Texas, men man har bestämt sig för att avvakta med lagstiftning för att inte riskera att lägga hinder i vägen för utvecklingen.

Robotbilarna i Austin blir som vanligt inga äkta självkörande fordon, utan har ratt och pedaler för den utbildade reservförare som alltid måste sitta på plats och som dessutom mycket ofta tar över.

Ett exempel på hur det kan fungera i testbilarna är att den mänsklige föraren konstaterar att bilen börjat bromsa för en fotgängare, men därefter för säkerhets skull själv ändå tar över kontrollen.

Å andra sidan blev en Googlebil den 20 augusti påkörd bakifrån i exakt denna situation, och Google konstaterar i efterhand att om bilen istället fått behålla kontrollen, så skulle den ha bromsat lite mjukare än den mänsklige föraren gjorde och därmed gjort marginalen till krocken lite större, om än ej kanske undvikit den.

Händelsen är ”officiellt kategoriserad som ett intressant ögonblick i den självkörande bilens historia”, summerar Google. Googlebilen fick en buckla i stötfångaren. Den påkörande bilen blev bogserad från platsen. Ingen människa rapporterades skadad.

Det är långt kvar tills Google hoppas erbjuda robotbilar kommersiellt – år 2020. Och massvolymer av robotbilar ligger enligt Google ett par decennier in i framtiden.

Under augusti månad rullade stycken 23 stycken exemplar av den ombyggda Lexus RX450h SUV-robotbilen runt på vägarna Mountain View. De hade sällskap av fem av de 25 existerande äggliknande robotbilarna Koala, som Google utvecklat själv.

Totalt har Googles robotbilar kört sig själva  1,9 miljoner kilometer på allmän väg sedan år 2009 medan den mänsklige föraren kört lite mindre, 1,4 miljoner kilometer.

KÄLLOR:  IEEE Spectrum , Google Self-Driving Car Project
MER LÄSNING:
 
Här får du våra nyheter gratis
• Tidningen, i brevlådan (länk).

• Dagligt nyhetsbrev (länk).

245
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)