ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
måndag 25 maj 2020 VECKA 22
Även den allra starkaste magnetiska koppling går att bryta på mycket kort tid, enligt en svensktysk forskargrupp. Resultatet öppnar ett nytt område inom forskningen kring framtidens datorer.
– För inte länge sedan blev det klart att koppling mellan spinnmomenten på olika atomer i ett material kan brytas. Nu har vi bevisat att även den starkare spinnmagnetiska kopplingen på en och samma atom kan övervinnas, säger professor Peter Oppeneer på Uppsala universitetet.

Man undersökte grundämnet gadolinium, som har det största magnetiska spinnmomentet av alla grundelement, beroende på att det har två olika magnetiska moment på varje atom. Dessa kopplar parallellt och så starkt att inget existerande magnetiskt fält på jorden kan upphäva kopplingen.

Forskarna använde ljuspulser kortare än pikosekunder för att excitera grundämnet. Spinndynamiken hos båda spinnmomenten följdes sedan med ultrakorta högenergetiska röntgenblixtar. Dessa avslöjade att den starka kopplingen upphävdes inom pikosekunder och förblev bruten under nära 100 pikosekunder.

Bidraget från Peter Oppeneer och hans kollega Karel Carva  var att göra teoretiska beräkningar som förklarade hur den magnetiska växelverkan kunde sättas ur spel.

Resultatet publicerades i dag i tidskriften Nature Communications (länk).

Grundämnet gadolinium är uppkallat efter Uppsalakemisten Johan Gadolin.

Här får du våra nyheter gratis
• Tidningen, i brevlådan (länk).

• Dagligt nyhetsbrev (länk).

245
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
SENASTE KOMMENTARER