För 29:e året i rad har HUI Research presenterat Årets Julklapp. Idag – en dryg månad för jul – glättar företaget på paketet som innehåller en symbol för vår tids jakt på nya upplevelser.
Nu har den virtuella verkligheten – eller VR-teknik – nått in under julgranen. Det hävdar åtminstone HUI Research som just utsett VR-glasögon till Årets Julklapp 2016.
Med VR-glasögon skapas en virtuell verklighet där användaren upplever sig vara en del av en datorgenererad värld.
Samsung, som redan år 2014 lanserade Gear VR, var snabbt på hugget när Årets Julklapp avslöjades tidigare idag. Företaget har de senaste åren genomfört en rad VR-projekt för att visa hur det går att intensifiera upplevelser av olika evenemang och händelser.
– Med Samsung Gear 360 är det inte en fråga om vad du ska filma eller fotografera utan när du ska ta fram kameran. Så varför inte testa att fira jul i VR i år och dela med dig av dina upplevelser till nära och kära som du fysiskt inte befinner dig på samma plats som, kommenterar Ardelan Sohrevardi, nordisk produktchef för Tablets och Wearables på Samsung i ett pressmeddelande.
Gear 360 har två fisheye-linser, båda med en bildsensor om 15 Mpixel.
För att en produkt ska bli årets julklapp ska ett eller flera kriterier uppfyllas enligt HUI Researchs kravlista. Det betyder att produkten ska vara en nyhet, säljas i stort antal och/eller representera tiden vi lever i. Enligt HUI Research uppfyller VR-glasögon alla tre kriterier.
Några äldre exempel på Årets Julklapp: Bakmaskin (1988), videokamera (1989), tv-spel (1992), mobiltelefon (1994), Internetpaket (1996), platt-tv (2004), GPS-mottagare (2007), aktivitetsarmband (2014) och robotdammsugare (2015).