Volvos vd Håkan Samuelsson tror att bildelning kommer att vara det vanligaste sättet att åka bil på framtiden. Att äga bil enligt dagens modell kommer inte ens tvåa. Det kommer fyra.
Håkan Samuelsson framförde sin profetia i Shanghai vid lanseringen av Volvo S90L. Han tror att fordonsmarknaden står inför en stor förändring.
Marknaden kommer att delas upp i fyra delar.
Korttidshyra, eller bildelning, kommer att bli det vanligaste sättet att använda en bil på. Det är den modell som används av bland annat Car2go, Move about och Drivenow i Sverige och innebär att du app-bokar en ledig bil i närheten och överger den vid ditt slutmål.
Håkan Samuelsson |
– I likhet med Uber och Lyft kommer vår roll snart att vara den som levererar autonoma fordon till olika former av mobilitet. Det är därför vi har ett partnerskap med Uber, för att kunna växa i det marknadsområdet, säger Håkan Samuelsson.
På andra plats i Håkan Samuelssons framtid kommer peer-to-peer-bildelning, bildelning mellan privatpersoner, snarare än mot företag
På tredje plats kommer månadshyrda bilar.
– När du vill ha en bil för dig själv kommer folk att använda någon form av prenumeration där de betalar en månadsavgift, som för en mobiltelefon.
Idén påminner lite grand om en modell som är vanlig i Storbritannien redan idag. Den kallas personal contract purchase och innebär att du som köpare kan avbryta köpet efter ett antal avbetalningar.
I fjärde hand kommer du att ta en tripp i din egen bil.
Konkurrenterna Lynk & co och Tesla är redan förberedda för bildelning. Volvo har tekniken klar i form av telematik, appar och smarta nycklar. Den används på försök i 300 testbilar i San Francisco för lyxtjänsten att få sin bil hämtad för tankning, tvätt och service.
Utvecklingen mot bildelning går enligt Håkan Samuelsson hand i hand med utvecklingen av uppkopplade bilar och självkörning. Volvo har självkörande bilar under utveckling, bland annat i samarbete med Uber.
– Visst kommer det att parallellt med detta att finnas folk som köper bil på det traditionella sättet, men det kommer inte att vara det vanligaste fallet. Vissa människor kommer alltid att vilja äga en egen bil.
Andra biltillverkare tänker i samma banor. VW annonserade exempelvis igår om bildandet av ett nytt bolag med fokus på transport som tjänst snarare än fordon som produkt.