JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Ericsson pekar ut framtiden

En färsk rapport från Ericsson Consumer lab visar enligt Ericsson att artificiell intelligens är på väg ut till folket. Drygt en tredjedel av de tillfrågade vill ha en AI-mentor på jobbet, medan en fjärdedel vi ha en AI-chef. Samtidigt är nära hälften oroade för att AI-robotar gör att många mister jobbet.

Ericsson Consumer lab har ställt samman en rapport baserad svar från vad företaget hävdar är avancerade Internetanvändare i ett flertal storstäder världen över.

Tydligt är att de tillfrågade är relativt positiva till dagens teknikutveckling. Ta bara det faktum att mer än en tredjedel skulle vilja använda AR-glasögon – glasögon som förstärker verkligheten (augmented reality) – för att ”sudda” bort störande element i deras närhet, som exempelvis soptunnor. Likaså vill gärna två av fem ändra sin omgivning, till och med hur människor i deras närhet är, med liknande glasögon.

Här är de 10 trenderna som Ericsson vaskat fram i kortformat:

1 AI Everywhere – ex 35 procent vill ha en egen AI-rådgivare på jobbet

2 Setting the Pace for Internet of Things – ex 20 procent tror att smartmobiler kommer att lära sig deras vanor och automatiskt utföra aktiviteter åt dem

3 Pedestrians Drive Autonomous Cars – ex 65 procent vill helst ha en autonom bil

4 Merged Reality – Nära 4 av 5 VR-användare tror att det kommer att  vara omöjlig att skilja VR från verkligheten om tre år

5 Bodies Out of Sync – 30 procent tror att vi kommer att behöva äta åksjuketabletter i större utsträckning, på grund av självkörande bilar och VR-teknik

6 The Smart Device Safety Paradox – ex 60 procent tar mer risker med sin smartmobil än utan

7 Social Silos – ex fler än 25 procent värderar åsikterna hos sina kontakters i sociala medier mer än politikers synpunkter

8 Augmented Personal Reality – ex Över hälften skulle vilja använda AR- glasögon för att se i mörker och se faror

9 The Privacy Divide –  ex 40 procent vill bara använda krypterade tjänster, men människor är uppdelade, samtidigt anser mer än en tredjedel att det inte längre existerar integritet

10 Big Tech for All – ex över 40 procent av avancerade internetanvändare vill ha sina produkter från en av de fem största IT-företagen

Totalt har 7 138 personer i Berlin, Chicago, Jakarta, Johannesburg, London, Mexico City, Moskva, NewYork, San Francisco, São Paulo, Shanghai, Sydney, Tokyo och Toronto tillfrågats och svarat under oktober 2016.

Här kan du själv ladda ner och läsa den fullständiga rapporten ”10 Hot Consumer Trends 2017” (länk).

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)