Ett halvår efter tidsplan är det dags för Scania att börja köra en elhybridbuss som laddas trådlöst. Företagets nyutvecklade buss blir första i Norden att körs i reguljär trafik. Testplatsen är Södertälje.
FAKTA Bussen i testet är en hybridvariant, som kombinerar 56 kWh litiumjonbatterier och en förbränningsmotor som går på biodiesel. Batteriet kan laddas induktivt, med bromsenergi och med bussens förbränningsmotor. Bussens elmotor har kapaciteten 130 kW. |
Induktiv laddning är ett av flera teknikspår som Scania arbetar med. Nu är företaget redo att testa tekniken i kommersiell trafik.
Testet ingår i ett forskningsprojekt där Scania samarbetar med SL, Vattenfall, Södertälje kommun och KTH. Projektet omfattar lösningar både för bussen och hållplatsen.
Detta är första gången som induktiv teknik testas på detta sätt i nordligt klimat. Induktiv laddning innebär att fordonet trådlöst tar upp energi från vägbanan då den är parkerad över ett laddsegment i marken. Laddning sker automatiskt och sju minuters laddning räcker för att köra den 10 kilometer långa sträckan som bussen ska trafikera.
– Den induktiva laddtekniken är både tyst och osynlig. Testet i Södertälje är viktig inför de val som både samhälle och fordonsindustri står inför när det gäller att ta bort utsläppen och minska bullret från trafiken i tätorten, säger Hedvig Paradis, projektledare och ansvarig för Scanias medverkan i forskningsprojektet.
Scania satsar 22 miljoner kronor i forskningsprojektet, som beräknas kosta strax över 38 miljoner kronor. Energimyndigheten stöttar med närmare 10 miljoner kronor, pengar som ska fördelas mellan KTH, Scania och SL.
Bilden: Bussen laddas trådlöst vid en hållplats. Laddstationen ligger under vägbanan (1). En mottagare, monterad i golvet under bussen, tar upp energi (2) och laddar batteriet (3).