Taxifirman Uber har under en vecka använt självkörande versioner av Volvo XC90 i San Francisco utan att ansöka om tillstånd. Uber anser inte att det behövs.
Trafiksäkerhetsverket DMV (department of motor vehicles) beordrar nu Uber att ansöka om tillstånd eller att ta bort fordonen från vägarna. Alla andra som testar självkörande bilar i Kalifornien har ansökt om tillstånd.
Enligt Uber har DMV definerat självkörande fordon på ett sådant sätt att det inte täcker de tester som Volvo och Uber genomför.
Saken är den att Ubers Volvobilar alltid har en reservförare på plats nära ratten beredd att rycka in, medan DMV:s definition av en självkörande bil säger att den kör utan ”aktiv fysisk styrning eller övervakning av en fysisk person”.
Ubers försök i San Francisco har fått ytterligare en rubrik efter att en videofilm publicerats där en XC90 kör mot rött ljus över ett övergångsställe med en fotgängare. Uber hävdar att bilen vid tillfället inte körde själv och att föraren tillsvidare har suspenderats.
Motstånd från myndigheter är ingenting nytt för Uber, som är känd för att rulla omkring i lagens gråzoner genom att ignorera lagstiftning som gäller för taxiverksamhet. Ubers taxiflotta består av privatpersoner och deras bilar och Uber anser sig därmed inte vara en taxifirma. Wikipedia listar 30 länder – och Sverige kan läggas till listan som nummer 31 – där Ubers verksamhet ifrågasatts av myndigheter.