JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Autoliv visar aktiv säkerhet på CES

Jättemässan CES i Las Vegas i början av januari är en tummelplats för konsumentelektronikföretag. På senare år har fordonsindustrin stulit mycket av uppmärksamheten, så blir det säkert också denna gång. Autolivs bidrag är en forskningsplattform som stödjer samarbetet mellan föraren och fordonet.

– Då närmare 90 procent av alla olyckor beror på den mänskliga faktorn, går vi mot att förebygga olyckor med hjälp av aktiva säkerhetslösningar, avancerade system för fordonsassistans, fordon med starkt inslag av automatisering och sedermera helt självkörande bilar, säger Autolivs vd och koncernchef Jan Carlson i ett pressmeddelande.

På CES visar företaget för första gången upp sin forskningsplattform som utvecklats för att stödja samarbetet och ge delad kontroll mellan föraren och fordonen. Demonstrationsbilen innehåller bland annat kamerasystem för körning både dag- och nattetid.  

• Med monovision får både föraren och omgivande trafikanter ökad säkerhet, då kollisioner undviks även om föraren blir distraherad. 

• Stereovision kan upptäcka klassificerade objekt (såsom gångtrafikanter, bilar och lastbilar), vägmarkeringar, trafikmärken och vägkanter. Nightvision ser objekt i mörker, genom rök, dimma och i motljus. Tekniken baserar sig på IR-teknik vilket innebär att sensorerna inte påverkas av ljus, så att föraren kan se klart trots motljus, både från mötande fordon och lågt liggande sol. Även djur upptäcks med detta säkerhetssystem. 

Plattformen har också en radar med hög upplösning som motsvarar de ständigt ökande kraven som ställs i NCAPs globala 5-stjärniga säkerhetskrav och stödjer automatiserad körning. 

Vidare finns system för automatiserad nödbromsning. Med enbart kamerasystem går det att bromsa för oskyddade trafikanter. Om en radar adderas går det att göra mer avancerade beslut. 

Autoliv lyfter också fram gränssnittet mellan förare och bil. Ett av verktygen är den intutiva ratten zForce Drive som med hjälp av touch-kontroll och gester kan förutse och reagera på hur människan agerar och därmed justera körningen efter väglag och väder. 

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)