Med en nostalgisk suck tar Waymo adjö av sitt autonoma geléhallon Firefly. Från och med nu blir den bara gäst på diverse museer och utställningar.
Firefly var aldrig avsedd för massproduktion, utan bara för att låta Waymo experimentera med konceptet rattlös bil. För att exempelvis lära sig att lidar och kamera har bäst utsikt från taket och att man mår illa om man åker baklänges.
Nu går Firefly i pension. Chefskonstruktören Jaime Waydo och chefsdesignern Yoojung Ahn tar avsked av den i en gemensam krönika.
Den började som ett liten vikt pappersmodell på ett mötesbord år 2013 och går bland annat till historien som den första självkörande bil som fraktade en vanlig passagerare genom en riktigt stadsmiljö – utan reservförare redo att rycka in. Det hände i Austin den 20 oktober 2015 med en blind Steve Mahan bakom ingen ratt.
– Nu när vi gått vidare till vår nästa fas – att låta allmänheten använda våra självkörande bilar i sina dagliga liv – så är vi redo att pensionera våra Fireflyer och fokusera på att integrera vår senaste teknik i fordon som vår nya självkörande Chrysler Pacifica minivan, skriver de.
De syftar på den flotta av 600 ombyggda stadsjeepar som ska utvärdera självkörande taxi i Arizona.
Utöver att lidar, kameror och radar är skräddarsydda produkter i dessa stadsjeepar, så innehåller de även, avslöjar Waymos chefsingenjörer, en helt ny självkörningsdator.