Nästa generation självkörningsdatorer från Nvidia har tio gånger mer prestanda än föregångaren. Det meddelade företagets vd Jensen Huang idag på GPU Technology Conference i München. Han hävdade också att självkörning på SAE-nivå 5 redan står för dörren.
Full autonomi redan i höst? |
Enligt Nvidia är PX Pegasus – som når kunderna nästa år – kraftfull nog att driva en helt självkörande bil. Det betyder i så fall att helt autonoma fordon kommer att göra premiär långt tidigare än många trott. Eller kanske ännu längre tidigare? Waymo har börjat göra reklam för självkörning i Phoenix, där företaget just nu bedriver testverksamhet, och ett rykte gör gällande att detta beror på att Waymo planerar att starta en robottaxitjänst där redan i höst. Enligt Nvidia kommer Pegasus att klara ”SAE 5-självkörning”. Tidningen Verge slår bakut vid det beskedet och hävdar att det inte kan vara sant att tekniken är såpass mogen redan. Organisationen SAE själv tror att bilar för självkörning på nivå 5 slår igenom först år 2052. Men terminologin har urartat när det gäller SAE-beteckningarna. Elektroniktidningen tror att Nvidia syftar på en bil där ingen människa någonsin sitter vid ratten. En robottaxi som täcker alla adresser i Phoenix skulle uppfylla den definitionen, liksom en robottaxi som bara täcker en flygplats. Egentligen ska en nivå 5-bil enligt SAE:s definition kunna köra överallt där en mänsklig förare kan köra. Men troligen är det inte den betydelsen Nvidia lägger i begreppet. Begreppen 3G, 4G och 5G lider som bekant av en motsvarande inflation. |
PX Pegasus ska vara klar för leverans under andra halvan av 2018.
Den har en prestanda motsvarande 320 biljoner operationer per sekund. Det motsvarar enligt Jensen Huang en datahall med hundra servrar, ”men i formfaktor som en nummerplåt.”
På Pegasus sitter två exemplar av Nvidias processor Xavier som enligt besked för ett år sedan borde släpps i provexemplar ungefär nu. Dessutom innehåller Pegasus två stycken grafikchips av en kommande generation.
De tidigare Nvidiadatorerna Drive PX och PX 2 har haft en mycket stark marknadsställning. Kunderna är biltillverkare och deras underleverantörer. Baidu, Toyota, Audi, Tesla, Volvo och Zenuity finns bland Nvidias tidigare och nuvarande partners.
Nyligen presenterade Intel en konkurrerande plattform kallad Go, byggd på Xeonprocessorer, Arria-FPGA:er och en Intel-asic som gör sensorfusionsberäkningar. Den plattformen utvärderas av Waymo.
År 2018 kommer Deutsche Post DHL att börja rulla ut en flotta av autonoma elektriska postbilar tillverkade av ZF med Nvidia PX-datorer som hjärnor och med ZF:s självkörningsmjukvara ProAI som intelligens.
Bilarna kommer enligt Jensen Huang att kunna ta hand om ”den sista kilometern” när det gäller levererans av postpaket.
Om du själv är sugen på att addera självkörning till din bil, släpper Nvidia ett nytt utvecklingsverktyg kallat Drive IX (intelligent experience). Drive IX kan inte bara ge dig självkörning utan också funktioner som ansikts-id, blickföljning och sömnighetslarm.