Here technologies och Mitsubishi Electric Corporation slår samman sina plattformar för realtidsinformation till vägtrafikanter. De kommer att erbjuda en gemensam tjänst till biltillverkare.
Tjänsten är till både för dagens förarassistanssystem och framtidens självkörande bilar.
Oväntade händelser i trafiken – som olyckor, stockningar, vägarbeten eller skador på vägen – ändrar förutsättningarna för vilket vägval som är smartast. Den typen av dynamiska rekommendationer är något som både Mitsubishi och Here redan utvecklar, nu slår de sina påsar ihop.
Annan information som de kommer att erbjuda vägfararen är var det finns lediga parkeringsplatser, vilka bensinpriser mackarna lockar med, vilket väder som finns vid nästa anhalt och vilka aktuella vägmärken som sitter uppe.
Heres plattformar för att skapa och för att ta fram och erbjuda tjänster av det här slaget heter HD Live Map respektive Open Location Platform.
Dynamisk information pumpas upp i en molntjänst, analyseras och returneras till fordonen. Basen för tjänsterna är 3D-kartläggningar av trafiknätet med hjälp lidar på taket till bilar, som Here ägnat sig åt ända sedan 2013.
Dynamisk trafikinformation byggs upp via crowdsourcing, det vill säga rapporter från sensorer som sitter på bilarna – allt från termometrar till kameror. Ett av de projekt som de två ska jobba med är att hantera data som kommer specifikt från sensorer i Mitusibishibilar.
Mitsubishi bidrar med sin teknik High-Definition Locator som mäter upp fordons aktuella position och gör det möjligt att skapa tjänster kopplade till denna position.
Båda är redan sedan tidigare involverade i samarbeten kring liknande tjänster. Here samarbetar med Mobileye och BMW. Mitsubishi finns i det japanska konglomeratet Dynamic Map Planning
Den gemensamma tjänsten ska först erbjudas till Nordamerika och Europa, därefter i övriga världen.
Något som de också ska grubbla tillsammans över är om de teknikplattformar de utvecklar kommer att kunna användas till mer än att bara skapa tjänster för fordon.