Göteborgsföretaget Smart Eye har tillsammans med en systemleverantör blivit utvalt att leverera ögonföljning till en ny bilplattform. Kunden är en icke namngiven europeisk biltillverkare som ska ta fram tretton modeller baserade på plattformen.
Ordern ser ut att bli ett genombrott för Smart Eye som fram tills idag bara hade tre design wins för sin teknik. Nu ökar siffran till sexton. De första bilmodellerna från tillverkaren – som inte är tysk – på den nya plattformen, ska börja säljas i mitten av 2019.
Ögonföljningssystemet är av andra generationen med högre kameraupplösning och kraftfullare beräkningsplattform vilket resulterar i högre prestanda och funktionsinnehåll.
Vad det innebär i pengar för Smart Eye framgår inte av dagens pressmeddelande.
– Det är våra systems tillförlitlighet och tekniska höjd, i kombination med våra erfarenheter som leverantör av den första generationens eyetrackingsystem till krävande tyska tillverkare, som gjort att vi har kunnat kvala in som trovärdig leverantör av ännu mer komplexa förarstödsystem till denna nya kund, säger företagets vd Martin Krantz i ett pressmeddelande.
Smart Eye levererar normalt algoritmerna medan systemleverantörer som exempelvis Bosch, Delphi och Autoliv tar hand om integration och hårdvaran.
Förutom att stödja autonom körning kan systemet också användas för att förhöja användarupplevelsen genom ett mer följsamt och intuitivt användargränssnitt som kan hjälpa till att manövrera bilens interna funktioner.
Det gör det exempelvis möjligt för föraren att med blickens hjälp samt olika kombinationer av gester, touch och röst, att höja volymen eller manövrera bland bilens menyer och appar.
– Det finns långt gångna planer på att förarkamera ska ingå i kriterierna för betygen som delas ut av Euro NCAP vilket stödjer tesen att förarkameror kommer att vara lika självklara som säkerhetsbälten och krockkuddar i framtidens bilar, säger Martin Krantz.
Elektroniktidningen skrev en längre artikel om Smart Eye för två år sedan (länk)