Under ledning av det nederländska forskningsinstitutet TNO ska Scania, Volvo, Daf, Daimler, Iveco och Man utveckla teknik för kolonnkörning. Målet är att testa tekniken på allmänna vägar om tre år.
Lägre bränsleförbrukning och därmed sänkta koldioxidutsläpp men också kortare köer på vägarna. Det kan bli verklighet om lastbilarna kan köra i kolonn med korta avstånd. För att tekniken ska blir verkligt användbar krävs att den fungerar oavsett vem som tillverkat lastbilen och oavsett vilket land lastbilarna kör i.
Det nederländska forskningsinstitutet TNO har tagit på sig ledartröjan i EU-projektet Ensemble där Europas sex stora lastbilskoncerner deltar. Projektet startar till sommaren och ska pågå i tre år. Det första året ska användas till att samla in krav och ta fram en referensplattform som tillverkarna kan implementera i sina lastbilar under år två.
Under tredje året ska fordonen testas på testanläggningar men också på allmänna vägar.
De sex lastbilstillverkarna är Daf, Daimler, Iveco, Man, Scania och Volvo som även äger lastbilsdelen av Renault.
Bland underleverantörerna deltar bland annat NXP, ZF och Wabco. Dessutom finns KTH med liksom organisationer som hanterar juridiska aspekter och aspekter på trafikflöde, logistik och säkerhet.