Örnsköldsviks flygplats var först i världen med fjärrstyrd flygtrafikledning för tre år sedan. Därefter kom Sundsvalls flygplats som god tvåa. Nu har regeringen beslutat att ge Luftfartsverket i uppdrag att redovisa konsekvenserna av flygledning på distans av statliga flygplatser.
Luftfartsverket har utvecklat flygledning på distans, RTS (Remote Tower Services) i över tio år. Tekniken innebär att flygledarna utföra sitt arbete från en central som kan vara placerad på en helt annan plats än den aktuella flygplatsen. Det gäller även starter och landningar.
För två år bildade LFV och Saab det gemensamma bolaget Saab Digital Air Traffic Solutions som erbjuder digitala lösningar för fjärrstyrd flygtrafiktjänst både nationellt och internationellt
Nu planerar Luftfartsverket och Swedavia att börja driva flygledning på distans för fyra av tio flygplatser som staten ansvarar för. De aktuella flygplatserna ligger i Kiruna, Östersund, Umeå och Malmö.
– Utvecklingen av flygledning på distans på svenska flygplatser skapar nya tekniska möjligheter men också nya utmaningar. Regeringen begär nu en samlad analys av vilka konsekvenser introduktionen av den nya tekniken innebär, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.
Uppdraget ska redovisas senast den 21 december 2018.